Przesunięcie terminu wdrożenia obowiązkowego krajowego systemu e-faktur
Pułka & Partnerzy
12 lutego 2024

Kiedy będzie znany nowy termin wdrożenia?

 

Minister Finansów w dniu 19.01.2024 r. poinformował, że system KSeF nie zostanie wdrożony w 2024 r. Jako przyczyny swojej decyzji Minister Finansów wskazał na błędy wykryte w działaniu KSeF. Przypomnijmy, że podatnicy VAT w Polsce mogą dobrowolnie korzystać z KSeF od dnia 01.01.2022 r. Natomiast obowiązek e-fakturowania przy użyciu KSeF dla większości podatników miał wejść w życie w dniu 01.07.2024 r. (dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT od dnia 01.01.2025 r.).

Ministerstwo Finansów zdecydowało o zleceniu przeprowadzenia zewnętrznego audytu informatycznego dotyczącego KSeF i po uzyskaniu jego wyników wskaże nowy termin wdrożenia systemu.

Na ten moment nie został opublikowany projekt zmian w ustawie o VAT dotyczących KSeF i nie jest jasne, czy oprócz zmiany terminu wejścia w życie obowiązkowego fakturowania ustrukturyzowanego nastąpią również zmiany merytoryczne jego założeń.

Jak postępować z prowadzonymi procesami wdrożeniowymi?

 

 

Z pewnością firmy zyskały więcej czasu na przygotowanie się do zmian. Rekomendujemy kontynuowanie już rozpoczętych prac w organizacjach nad wdrożeniem KSeF zgodnie z pierwotnymi założeniami, szczególnie w zakresie analiz merytorycznych i procesowych. Jednocześnie należy w harmonogramie prac uwzględnić fakt, że ostateczny kształt zastosowanych rozwiązań może wymagać dodatkowej weryfikacji, w momencie ustalenia ostatecznego kształtu KSeF. Takie podejście pozwoli na zyskanie dodatkowego czasu na przetestowanie systemu przy zachowaniu ciągłości prac. Umożliwi to zminimalizowanie potencjalnych trudności we wdrożeniu, a także pozwoli na przeprowadzenie wdrożenia bez pośpiechu, który mógłby wpłynąć na jakość implementacji KSeF.

Organizacje, które nie zaczęły jeszcze  procesu przygotowań, muszą liczyć się, zależnie od wielkości prowadzonej działalności, z czasem potrzebnym na wdrożenie KSeF wynoszącym kilka miesięcy.

Należy również pamiętać, że niezależnie od wielkości firmy, w ramach procesu wdrożenia KSeF konieczne mogą być zmiany umów z kontrahentami oraz zmiany firmowych reguł działania. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest spisanie ustaleń i ich opracowanie w formie procedur. Np. każdy przedsiębiorca musi opracować metodę weryfikacji i zatwierdzania faktur zakupowych. Kwestia ta może okazać się w praktyce dużym wyzwaniem, ponieważ w KSeF nie będzie załączników. W niektórych przypadkach konieczne będzie utrzymanie drugiego obiegu przesyłania faktur, a w istocie wizualizacji faktur.

Artykuł dostępny w języku angielskim

Inne z tej kategorii

Zerwanie umowy za wspólną zgodą a VAT

Zerwanie umowy za wspólną zgodą a VAT

W świetle orzecznictwa i poglądów organów podatkowych przyjmuje się, że w przypadku, gdy do zerwania umowy dochodzi za zgodą jej obu stron, nie można mówić o rekompensacie czy odszkodowaniu, lecz o świadczeniu wzajemnym.W przypadku dwustronnego zerwania umowy (np. na...

Jednostronne zerwanie umowy a VAT

Jednostronne zerwanie umowy a VAT

Co do zasady, zarówno  w orzecznictwie, jak i w poglądach doktryny stoi się na stanowisku, że opłaty naliczane w przypadku rozwiązania umowy z winy jednej, bez akceptacji drugiej strony umowy, w tym bez odpowiednich zapisów w umowie przewidujących uprawnienie do...

Kto odpowiada za puste faktury

Kto odpowiada za puste faktury

Odpowiedzialność za wystawienie pustych faktur ponosić będzie pracownik, ale tylko wtedy, gdy zostanie wykazane, że pracodawca działał w dobrej wierze i w tym zakresie dochował należytego nadzoru. W przeciwnym razie odpowiedzialność i obowiązek zapłaty VAT obciąża...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close