Kiedy będzie znany nowy termin wdrożenia?
Minister Finansów w dniu 19.01.2024 r. poinformował, że system KSeF nie zostanie wdrożony w 2024 r. Jako przyczyny swojej decyzji Minister Finansów wskazał na błędy wykryte w działaniu KSeF. Przypomnijmy, że podatnicy VAT w Polsce mogą dobrowolnie korzystać z KSeF od dnia 01.01.2022 r. Natomiast obowiązek e-fakturowania przy użyciu KSeF dla większości podatników miał wejść w życie w dniu 01.07.2024 r. (dla małych i średnich firm zwolnionych z VAT od dnia 01.01.2025 r.).
Ministerstwo Finansów zdecydowało o zleceniu przeprowadzenia zewnętrznego audytu informatycznego dotyczącego KSeF i po uzyskaniu jego wyników wskaże nowy termin wdrożenia systemu.
Na ten moment nie został opublikowany projekt zmian w ustawie o VAT dotyczących KSeF i nie jest jasne, czy oprócz zmiany terminu wejścia w życie obowiązkowego fakturowania ustrukturyzowanego nastąpią również zmiany merytoryczne jego założeń.
Jak postępować z prowadzonymi procesami wdrożeniowymi?
Z pewnością firmy zyskały więcej czasu na przygotowanie się do zmian. Rekomendujemy kontynuowanie już rozpoczętych prac w organizacjach nad wdrożeniem KSeF zgodnie z pierwotnymi założeniami, szczególnie w zakresie analiz merytorycznych i procesowych. Jednocześnie należy w harmonogramie prac uwzględnić fakt, że ostateczny kształt zastosowanych rozwiązań może wymagać dodatkowej weryfikacji, w momencie ustalenia ostatecznego kształtu KSeF. Takie podejście pozwoli na zyskanie dodatkowego czasu na przetestowanie systemu przy zachowaniu ciągłości prac. Umożliwi to zminimalizowanie potencjalnych trudności we wdrożeniu, a także pozwoli na przeprowadzenie wdrożenia bez pośpiechu, który mógłby wpłynąć na jakość implementacji KSeF.
Organizacje, które nie zaczęły jeszcze procesu przygotowań, muszą liczyć się, zależnie od wielkości prowadzonej działalności, z czasem potrzebnym na wdrożenie KSeF wynoszącym kilka miesięcy.
Należy również pamiętać, że niezależnie od wielkości firmy, w ramach procesu wdrożenia KSeF konieczne mogą być zmiany umów z kontrahentami oraz zmiany firmowych reguł działania. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest spisanie ustaleń i ich opracowanie w formie procedur. Np. każdy przedsiębiorca musi opracować metodę weryfikacji i zatwierdzania faktur zakupowych. Kwestia ta może okazać się w praktyce dużym wyzwaniem, ponieważ w KSeF nie będzie załączników. W niektórych przypadkach konieczne będzie utrzymanie drugiego obiegu przesyłania faktur, a w istocie wizualizacji faktur.
Artykuł dostępny w języku angielskim
Inne z tej kategorii
Zerwanie umowy za wspólną zgodą a VAT
W świetle orzecznictwa i poglądów organów podatkowych przyjmuje się, że w przypadku, gdy do zerwania umowy dochodzi za zgodą jej obu stron, nie można mówić o rekompensacie czy odszkodowaniu, lecz o świadczeniu wzajemnym.W przypadku dwustronnego zerwania umowy (np. na...
Jednostronne zerwanie umowy a VAT
Co do zasady, zarówno w orzecznictwie, jak i w poglądach doktryny stoi się na stanowisku, że opłaty naliczane w przypadku rozwiązania umowy z winy jednej, bez akceptacji drugiej strony umowy, w tym bez odpowiednich zapisów w umowie przewidujących uprawnienie do...
Kto odpowiada za puste faktury
Odpowiedzialność za wystawienie pustych faktur ponosić będzie pracownik, ale tylko wtedy, gdy zostanie wykazane, że pracodawca działał w dobrej wierze i w tym zakresie dochował należytego nadzoru. W przeciwnym razie odpowiedzialność i obowiązek zapłaty VAT obciąża...