Podmioty, u których obroty przekroczyły 50 mln euro (nawet jeśli nie są dużymi przedsiębiorcami) i podatkowe grupy kapitałowe niezależnie od przychodów, są zobowiązane do przekazywania drogą elektroniczną Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, sprawozdania o stosowanych przez te podmioty w poprzednim roku kalendarzowym terminach zapłaty w transakcjach handlowych.
Obowiązek ten wynika z art. 13a ust. 1 ustawy z dnia 08.03.2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych, który wszedł w życie w dniu 01.01.2020 r. Oznacza to, że pierwsze takie sprawozdanie będzie musiało być złożone do dnia 31.01.2021 r. i będzie obejmować płatności z 2020 r.
Sprawozdanie, o którym mowa wyżej, musi zawierać następujące dane:
- firmę (nazwę) i numer identyfikacji podatkowej;
- wartość świadczeń pieniężnych otrzymanych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie:
- nieprzekraczającym 30 dni,
- od 31 do 60 dni,
- od 61 do 120 dni,
- przekraczającym 120 dni
– od dnia wystawienia faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi;
- wartość świadczeń pieniężnych spełnionych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie:
- nieprzekraczającym 30 dni,
- od 31 do 60 dni,
- od 61 do 120 dni,
- przekraczającym 120 dni
– od dnia wystawienia faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi;
- wartość świadczeń pieniężnych nieotrzymanych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie oraz udział procentowy tych świadczeń w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych należnych temu podmiotowi w tym roku;
- wartość świadczeń pieniężnych niespełnionych w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie oraz udział procentowy tych świadczeń w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych, do których spełnienia zobowiązany jest ten podmiot w tym roku.
WAŻNE: sprawozdanie dotyczy poprzedniego roku kalendarzowego, niezależnie od przyjętego w spółce roku podatkowego i bilansowego.
Sprawozdania mają być przekazywane przy użyciu formularzy elektronicznych.
Sprawozdania te będą publicznie dostępne. Będą one bazą informacji dla Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jest uprawniony do prowadzenia postępowań w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Postępowanie wszczyna się z urzędu, jeżeli posiadane przez Prezesa Urzędu informacje wskazują na wystąpienie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
Artykuł dostępny w języku angielskim
Inne z tej kategorii
Ochrona sygnalistów – kolejny projekt
W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...
Zamieszczanie aktualizacji zgłoszenia w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych
Co należy zrobić, aby zamieścić aktualizację zgłoszenia w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR): Wejść na stronę https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr i w sekcji Wczytaj zgłoszenie kliknąć przycisk Wczytaj z pliku XML. Plik musi być wcześniej...
Obowiązkowe raportowanie niefinansowe w zakresie ESG
Polskie firmy czekają istotne zmiany w raportowaniu niefinansowym w zakresie ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance).Przypomnijmy, że obowiązek niefinansowego raportowania dotyczy wpływu organizacji w czterech kluczowych obszarach: środowiska,...