Sporządzanie i publikowanie informacji o realizowanej strategii podatkowej. Nowy obowiązek
Pułka & Partnerzy
16 czerwca 2021

W ramach programu uszczelniania systemu podatkowego w Polsce i zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego, od dnia 01.01.2021 r. wdrożono obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej.

WAŻNE!

Zdaniem Ministerstwa Finansów, z uwagi na to, że ustawa nowelizująca nie przewiduje szczególnych regulacji przejściowych, podatnicy będą zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 r., w terminie do dnia 31.12.2021 r.[1] Oznacza to, że podatnicy, aby nie narazić się na sankcje, powinni przygotować pierwszą informację już za 2020 r., a następnie opublikować ją do dnia 31.12.2021 r.

 

JAKIE PODMIOTY ZOSTAŁY OBJĘTE NOWYM OBOWIĄZKIEM

  1. podatkowe grupy kapitałowe (niezależnie od wysokości przychodów grupy),
  2. podatnicy, których przychody przekroczą 50 mln euro w roku podatkowym, którego dotyczyć ma publikowana informacja.

Obowiązek nie dotyczy podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ust. 1 Ordynacji podatkowej.

 

 

OBOWIĄZKI NAŁOŻONE NA PODATNIKÓW

Podatnicy objęci nowym obowiązkiem muszą:

  1. sporządzić informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy i ją zamieścić na swojej stronie internetowej[2]w terminiedo końca 12 miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, którego ma dotyczyć informacja.
  2. przekazać naczelnikowi urzędu skarbowego informację o adresie strony internetowej.

 

 

CZYM JEST STRATEGIA PODATKOWA

Przepisy nie zawierają definicji pojęcia ,,strategia podatkowa”Ustawodawca ograniczył się jedynie do wskazania informacji, które mają być upublicznione w ramach przekazywania informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Pomocniczo, przygotowując strategię podatkową, warto skorzystać ze wskazówek zawartych przez Ministerstwo Finansów w dokumencie Wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego (dalej: „Wytyczne”)[3].

Wytyczne nie są dokumentem obligatoryjnym, ale z pewnością mogą stanowić pomocną bazę do sporządzenia strategii podatkowej, aby uwzględniała ona podejście Ministerstwa Finansów i jego  oczekiwania. Przy czym należy pamiętać, że zakres strategii podatkowej nie jest taki sam dla wszystkich podatników, bowiem powinien być on dopasowany do wielkości i struktury danego przedsiębiorstwa.

Jak czytamy w Wytycznych, strategia podatkowa to dokument opisujący:

  1. wizję i misję podatkową danego podatnika,
  2. cele podatkowe (długoterminowe), uwzględniając jednocześnie ich wpływ na realizację celów biznesowych podatnika,
  3. akceptowalny przez podatnika poziom ryzyka podatkowego oraz podejście do ograniczania ryzyka podatkowego,
  4. poziom zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu tzw. planowania podatkowego,
  5. przyjęte procedury w zakresie wypełniania obowiązków związanych z raportowaniem podatkowym,
  6. przyjęte procedury dotyczące sposobu kontroli terminowości i prawidłowości składania deklaracji podatkowych,
  7. przyjęte strategie płatności zobowiązań podatkowych,
  8. prezentację podejścia podmiotu do relacji biznesowych z podmiotami: z tzw. rajów podatkowych, z podmiotami powiązanymi.

W Wytycznych wskazuje się również, że:

  • podatnik powinien systematycznie dokonywać oceny wpływu podejmowanych decyzji biznesowych na kwestie podatkowe oraz decyzji podatkowych na ich skutki dla podmiotu, w tym poprzez stosowanie benchmarkingu, tj. np. porównywanie swoich wyników w przedziałach czasowych.
  • wdrażanie strategii podatkowej powinno odbywać się za pomocą odpowiednich procesów pozwalających na jego efektywne przeprowadzenie, w tym w zakresie edukacji, szkoleń i opracowania odpowiednich procedur dotyczących działań niezgodnych z przyjętą przez podatnika strategią podatkową.

Należy również pamiętać, że strategia podatkowa jest jedynie elementem wewnętrznego systemu realizacji obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, który powinien funkcjonować w każdej organizacji. Nie jest możliwe stworzenie strategii podatkowej i informacji o niej bez zinwentaryzowania już obowiązujących w firmie polityk, procedur i zasad postępowania dotyczących zgodności podatkowej (tzw. taxcompliance), a w przypadku ich braku – ich przygotowania i wdrożenia (system taxcompliance).

 

 

CZYM JEST INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ

Na chwilę obecną nie ma ustawowego wzoru takiej informacji. W przepisach (art. 27c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) znajduje się jedynie przykładowy katalog danych, które zawierać powinna informacja o realizowanej strategii podatkowej (z uwzględnieniem charakteru, rodzaju oraz rozmiaru prowadzonej działalności).

Informacja o realizowanej strategii podatkowej powinna w szczególności zawierać:

  1. informacje o stosowanych przez podatnika procesach i procedurachdotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
  2. informacje o dobrowolnych formach współpracy z organami KAS (np. umowa o współdziałanie),
  3. informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych(MDR) z podziałem na podatki, których te informacje dotyczą,
  4. informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
  5. informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych,
  6. informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie: interpretacji podatkowych, wiążącej informacji stawkowej i wiążącej informacji akcyzowej,
  7. informacje dotyczące rozliczeń podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tj. w tzw. rajach podatkowych).

WAŻNE!

Z obowiązku informacyjnego są wyłączone informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. W konsekwencji, takich danych w informacji o realizowanej strategii podatkowej nie należy ujmować.

 

 

PROCEDURA PRZYJĘCIA STRATEGII PODATKOWEJ I INFORMACJI O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ

Przepisy milczą na temat tego, czy – a jeżeli tak, to w jakiej formie – podatnik ma przyjąć ostateczną wersję samej strategii podatkowej i informacji o realizowanej strategii podatkowej w wersji, jaką zamierza opublikować na swojej stronie internetowej.

Z tego powodu rekomendujemy sprawdzenie, czy umowa spółki przewiduje w tym zakresie jakieś regulacje. Nawet jeżeli w umowie spółki nie będzie żadnych zapisów, należy uznać, biorąc pod uwagę przepisy Kodeksu spółek handlowych, że oba dokumenty powinny być przyjęte co najmniej w formie uchwały zarządu, a w niektórych przypadkach może być wymagana zgoda udzielona przez zgromadzenie wspólników/akcjonariuszy.

 

SANKCJE

Nieprzekazanie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o adresie strony internetowej, na której publikowana jest informacja, jest zagrożone karą finansową w wysokości do 250 000 zł, nakładaną przez naczelnika urzędu skarbowego w drodze wydania decyzji administracyjnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuł dostępny w języku angielskim

Inne z tej kategorii

Zerwanie umowy za wspólną zgodą a VAT

Zerwanie umowy za wspólną zgodą a VAT

W świetle orzecznictwa i poglądów organów podatkowych przyjmuje się, że w przypadku, gdy do zerwania umowy dochodzi za zgodą jej obu stron, nie można mówić o rekompensacie czy odszkodowaniu, lecz o świadczeniu wzajemnym.W przypadku dwustronnego zerwania umowy (np. na...

Jednostronne zerwanie umowy a VAT

Jednostronne zerwanie umowy a VAT

Co do zasady, zarówno  w orzecznictwie, jak i w poglądach doktryny stoi się na stanowisku, że opłaty naliczane w przypadku rozwiązania umowy z winy jednej, bez akceptacji drugiej strony umowy, w tym bez odpowiednich zapisów w umowie przewidujących uprawnienie do...

Jak prawidłowo zapisać adres siedziby spółki

Jak prawidłowo zapisać adres siedziby spółki

Z pomocą przychodzi opublikowany przez Pocztę Polską S.A. Regulamin Świadczenia Usług Powszechnych według stanu na 2018 r., który w § 6 przewiduje, że: Dane określające nadawcę i adresata oraz ich adresy umieszczone na przesyłce powinny być zamieszczone w następującej...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close