Rada Pracownicza nie zawsze może dzielić się wiedzą uzyskaną od pracodawcy
Pułka & Partnerzy
5 marca 2024

Informacje, które pracodawca przekazuje radzie pracowników, nierzadko stanowią cenny przedmiot obrotu rynkowego oraz dotyczą planowanych strategii czy innowacyjnych rozwiązań. Z tego względu – jako tajemnica przedsiębiorstwa – mają charakter poufny. Dlatego też członkowie rady pracowników nie mają prawa ujawniać tajemnic przedsiębiorstwa, o których dowiedzieli się w związku z pełnioną funkcją.

Warunkiem egzekwowania zakazu jest jednak zastrzeżenie przez pracodawcę poufności. Takiego zastrzeżenia może on dokonać każdorazowo przed przekazaniem informacji, co do której chce utrzymać tajność. Najlepiej zachować formę pisemną, np. poprzez opatrzenie przekazywanych informacji klauzulą „tajne” lub „poufne”. Alternatywnie pracodawca może skierować do rady pismo, w którym dokładnie określi zakres informacji poufnych. Pismo takie musi jednak określać zakres tych informacji, a nie sprowadzać się do stwierdzenia, że członkowie rady pracowników są generalnie zobowiązani do zachowania poufności.

Zasady i tryb przekazywania informacji, przeprowadzania konsultacji oraz wzajemnej współpracy pomiędzy pracodawcą a radą pracowniczą regulują przepisy ustawy z dnia 07.04.2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz. U. Nr 79, poz. 550 z późn. zm.), dalej zwanej: „u.i.p.p.k.”, chyba że stosowne ustalenia w kwestiach, o których mowa w art. 5 ust. 1 i 2 u.i.p.p.k., zostały przez pracodawcę i radę pracowników dokonane w odrębnym porozumieniu, które zapewnia warunki informowania i przeprowadzania konsultacji co najmniej równe określonym w u.i.p.p.k. oraz uwzględnia interes pracodawcy i pracowników. Zasadniczo jednak, w razie nie zawarcia ww. porozumienia, zastosowanie znajdują przepisy u.i.p.p.k.

I tak, zgodnie z art. 16 ust. 1 u.i.p.p.k:

Rada pracowników oraz osoby, o których mowa w art. 15, są obowiązani do nieujawniania uzyskanych w związku z pełnioną funkcją informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, co do których pracodawca zastrzegł obowiązek zachowania ich poufności. Nieujawnianie uzyskanych informacji obowiązuje również po zaprzestaniu pełnienia funkcji, lecz nie dłużej niż przez okres 3 lat.

Zgodnie zaś z poglądami doktryny:

Przy przekazywaniu informacji radzie pracowników pracodawca powinien pamiętać, że na mocy art. 16 ust. 1 IiKPracU, rada ma obowiązek zachowania w poufności tylko te informacje, które:

  • stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa,
  • pracodawca zastrzegł co do nich obowiązek zachowania poufności.

Dla zastosowania dyspozycji art. 16 ust. 1 IiKPracU obie powyższe przesłanki powinny być spełnione łącznie. Oznacza to, że informacje będące tajemnicą przedsiębiorstwa przekazane radzie pracowników bez zastrzeżenia poufności nie korzystają z ochrony prawnej przyznanej przez komentowaną ustawę, lecz są chronione na podstawie odrębnych przepisów (np. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). W praktyce jeżeli pracodawca chce w jak najlepszy sposób zabezpieczyć swoje interesy w tym zakresie, powinien zadbać o umieszczenie odpowiednich zapisów w treści porozumienia zawieranego z radą na podstawie art. 5 IiKPracU (J. Wratny (red.), K. Walczak (red.), Zbiorowe prawo pracy. Komentarz, Warszawa 2009).

Na gruncie powyższej regulacji nie każda informacja przekazywana przez pracodawcę radzie pracowników, a dokładniej – członkom rady, jest poufna. Za taką należy uznać tylko informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa i pod warunkiem zastrzeżenia jej poufności. Pozostałe dane nie będą wymagały zachowania ich w tajemnicy. Tym samym, poza informacjami poufnymi członkowie rady pracowników mogą, co do zasady, dzielić się pozostałymi informacjami z pracownikami, ekspertami i organizacją związkową.

Aby ustalić, czy ww. przepis może w ogóle znaleźć zastosowanie w konkretnej sprawie, należy rozważyć spełnienie wskazanych w nim dwóch przesłanek:

W odniesieniu do pierwszej przesłanki, tj. informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa, w doktrynie wskazuje się, że:

Ze względu na fakt, że w ustawodawstwie pracy nie ma definicji tego pojęcia, kierując się dyrektywami wykładni systemowej należy odwołać się do postanowień art. 11 ust. 2 u.z.n.k. [ustawa z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1233), dalej: „u.z.n.k.”].

Zgodnie z postanowieniami tego przepisu przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. (…) Przesłanką uznania informacji za tajemnicę przedsiębiorstwa jest to, by jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie były one powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie były łatwo dostępne dla takich osób. W tym znaczeniu na tle definicji z art. 11 ust. 2 u.z.n.k. sferą tajemnicy przedsiębiorstwa objęte są tylko takie informacje, które znane są jedynie wybranym osobom. Obszar ten nie rozciąga się natomiast na informacje powszechnie znane bądź te, o których treści może każdy zainteresowany legalnie się dowiedzieć albo informacje, które zostały zdobyte przez pracowników w trakcie wykonywania swoich normalnych obowiązków. Ponadto informacje te cechuje obiektywna wartość gospodarcza w tym znaczeniu, że rzutują one bezpośrednio na status przedsiębiorstwa, wyznaczając jego pozycję rynkową (K. W. Baran, M. Lekston, [w:] K. W. Baran, M. Lekston, Komentarz do ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji [w:] Zbiorowe prawo zatrudnienia. Komentarz, Warszawa 2019, art. 16).

Co się zaś tyczy drugiej przesłanki, tj. zastrzeżenia obowiązku zachowania poufności, w doktrynie wskazuje się, że:

Dla zdefiniowania określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wymaga także, by uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności. W analizowanym zakresie tajemnica przedsiębiorstwa zaczyna funkcjonować z chwilą zastrzeżenia przez pracodawcę obowiązku zachowania jej poufności. Tego rodzaju dyrektywę explicite formułuje art. 16 ust. 1 u.i.p.p.k. Obowiązek ten nie może być pojmowany jako dorozumiany, koniecznie jest więc odpowiedniej treści oświadczenie pracodawcy. Wprawdzie komentowana ustawa nie określa jego formy, to względy prakseologiczne przemawiają za pisemnym zastrzeżeniem poufności informacji, choćby przez opatrzenie ich klauzulą „poufne”. Oznacza to, że nie wszystkie informacje posiadające wartość gospodarczą udostępniane radzie mają przymiot tajemnicy przedsiębiorstwa. Stąd też członkowie rady pracowników nie są objęci generalnym obowiązkiem nieujawniania wszelkich informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją (K. W. Baran, M. Lekston, [w:] K. W. Baran, M. Lekston, Komentarz do ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji, [w:] Zbiorowe prawo zatrudnienia. Komentarz, Warszawa 2019, art. 16).

Inne z tej kategorii

Ochrona sygnalistów – kolejny projekt

Ochrona sygnalistów – kolejny projekt

W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...

Komisja socjalna a zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

Komisja socjalna a zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

Pracodawcy, którzy zatrudniają powyżej 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty, oraz zakłady budżetowe bez względu na liczbę pracowników są zobligowani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z którego środków wypłacane są świadczenia socjalne (art. 3...

Zmiany w zakresie BHP stanowiska pracy

Zmiany w zakresie BHP stanowiska pracy

Z dniem 17.11.2023 r. zmianie uległa treść rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 01.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej zwanego: ,,Rozporządzeniem z dnia 01.12.1998...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close