Komisja socjalna a zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Pułka & Partnerzy
15 stycznia 2024

Pracodawcy, którzy zatrudniają powyżej 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty, oraz zakłady budżetowe bez względu na liczbę pracowników są zobligowani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z którego środków wypłacane są świadczenia socjalne (art. 3 ustawy z dnia 04.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; dalej „ustawa o ZFŚŚ”).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚŚ zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym – jeżeli działa u niego jeden lub kilka związków zawodowych – z tym lub tymi związkami (art. 27 ust. 1 albo art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 23.05.1991 r. o związkach zawodowych, dalej: „u.z.z.”). Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów. Uzgodnienie oznacza zarazem brak możliwości wprowadzenia regulaminu przez pracodawcę w sposób jednostronny.

Ponadto, z ustawy o związkach zawodowych wynika, iż również samo przyznawanie świadczeń z ZFŚŚ jest dokonywane w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową (art. 27 ust. 2 u.z.z.). Brak uzgodnień w tym zakresie może skutkować odpowiedzialnością wykroczeniową, jako utrudnianie działalności związkowej zagrożone karą grzywny lub ograniczenia wolności (art. 35 ust. 1 pkt 2 u.z.z.). Inaczej jest w firmach, w których  nie działa żadna organizacja związkowa. Taka firma bez związku zawodowego nie ma bowiem obowiązku uzgadniania z przedstawicielem pracowników samego decydowania o przyznawaniu z ZFŚŚ konkretnego świadczenia, czyli nie ma obowiązku przyznawania świadczeń z ZFŚŚ w uzgodnieniu z takim przedstawicielem.

Przekłada się to na praktykę. W firmach, w których funkcjonują zakładowe organizacje związkowe, działają z reguły zakładowe komisje socjalne złożone z przedstawicieli pracodawcy i przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych. Nie ma przy tym żadnego zakazu powołania takiej komisji socjalnej również w tych firmach, w których nie działają związki zawodowe.

Trudność polega jednak na tym, że przepisy ustawy o ZFŚŚ, jak również inne przepisy powszechnie obowiązującego prawa, nie wspominają o komisji socjalnej. Dlatego dopiero przegląd konkretnych przepisów wewnątrzzakładowych obowiązujących w danej firmie, w powiązaniu z uprawnieniami, jakie mają przedstawiciele strony związkowej, umożliwi odpowiedź na pytanie, czy komisja socjalna, jeżeli została powołana, działa prawidłowo, a w konsekwencji – czy firma odpowiadająca za przyznawanie świadczeń z ZFŚS postępuje zgodnie z prawem, czy też można jej postawić zarzut dysponowania środkami z ZFŚŚ niezgodnie z przepisami.

Inne z tej kategorii

Ochrona sygnalistów – kolejny projekt

Ochrona sygnalistów – kolejny projekt

W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...

Zmiany w zakresie BHP stanowiska pracy

Zmiany w zakresie BHP stanowiska pracy

Z dniem 17.11.2023 r. zmianie uległa treść rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 01.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej zwanego: ,,Rozporządzeniem z dnia 01.12.1998...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close