Obszary, jakie powinny być objęte systemem compliance
Pułka & Partnerzy
20 stycznia 2022

Obszary, jakie powinny być objęte systemem compliance są uzależnione od oceny, na jakich polach dany podmiot narażony jest na największe zagrożenie nieprawidłowościami.

Najistotniejsze jest bowiem zdefiniowanie ryzyk, które mogą wiązać się z zakresem działalności danego przedsiębiorcy i dopasowanie tworzonego systemu zarządzania zgodnością do jego indywidualnych potrzeb. Te zakresy działalności, gdzie ryzyko jest największe, powinny być włączone do systemu compliance w pierwszym okresie. Jako przykładowe obszary, które mogą generować ryzyko odpowiedzialności (karnej, cywilnej lub administracyjnej), a przez to powinny być objęte systemem compliance, można wskazać:

 

  • prawo pracy,
  • prowadzenie ksiąg i rachunkowość oraz prawo podatkowe,
  • wypełnianie wymogów wynikających z prawa spółek,
  • ochrona danych osobowych,
  • relacje z kontrahentami,
  • prawo konkurencji,
  • ochrona środowiska,
  • regulacje sektorowe.

Przy czym rekomendujemy Państwu, w pierwszym kroku, sporządzenie i wdrożenie Kodeksu Postępowania, który będzie dokumentem bazowym w systemie compliance.

Inne z tej kategorii

E-mail i SMS a oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę

E-mail i SMS a oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę

Zdaniem sądu Najwyższy wyrażonym w wyroku z dnia 11.04.2024 r. (sygn. II PSKP 86/22): E-mai Rozwiązanie stosunku pracy przez wysłanie oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę lub rozwiązaniu jej w trybie natychmiastowym – w postaci elektronicznej opatrzonej...

Kto odpowiada za puste faktury

Kto odpowiada za puste faktury

Odpowiedzialność za wystawienie pustych faktur ponosić będzie pracownik, ale tylko wtedy, gdy zostanie wykazane, że pracodawca działał w dobrej wierze i w tym zakresie dochował należytego nadzoru. W przeciwnym razie odpowiedzialność i obowiązek zapłaty VAT obciąża...

Dyrektor a układ zbiorowy pracy

Dyrektor a układ zbiorowy pracy

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zasadę wynikającą z art. 24126 § 2 ustawy z dnia 26.06.1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.; dalej: „KP”), zgodnie z którym: Układ zakładowy nie może określać warunków wynagradzania pracowników...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close