Już od 10.12.2023 r. obowiązek e-doręczeń
Pułka & Partnerzy
7 listopada 2023

E-doręczenia to cyfrowa forma komunikacji obywateli oraz przedsiębiorców z administracją publiczną (podmiotami publicznymi).

Nowa forma ma być równoważna z dotychczasową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym. Dla osób wykluczonych cyfrowo przewidziano tzw. publiczną usługę hybrydową (PUH). Korespondencja ze strony podmiotów publicznych, w takich wypadkach, ma docierać w formie papierowej, choć w urzędach będzie zapisana cyfrowo.

E-doręczenia uregulowane zostały przede wszystkich w dwóch aktach prawnych:

  1. w ustawie z dnia 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 285) oraz aktach wykonawczych do przedmiotowej ustawy.
  2. w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23.07.2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającym dyrektywę 1999/93/WE (rozporządzenie eIDAS) (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 257, str. 73).

Znaczenie ma również Komunikat Ministra Cyfryzacji z dnia 29.05.2023 r. w sprawie określenia terminu    wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania    korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym (Dz. U. poz. 1077), który wskazuje 10.12.2023 r. jako dzień wdrożenia systemu e-doręczeń, dla pierwszej grupy podmiotów.

Czym są e-doręczenia dla firm?

 

Jest to usługa cyfrowa, która zastąpi tradycyjnie listy polecone będące korespondencją pomiędzy przedsiębiorcą a podmiotem publicznym (urzędem). Mowa tu więc o elektronicznym odpowiedniku listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, który jest bezpieczny, wygodny i usprawni oficjalną komunikację z urzędami.

Harmonogram wdrażania e-doręczeń

 

 

Harmonogram wdrażania e-doręczeń dla przedsiębiorców jest kilkuetapowy i zależy od tego, kiedy działalność była założona lub zmodyfikowana i w jakim rejestrze (CEIDG czy KRS):

E-doręczenia powinny być wdrożone:

  1. od 10.12.2023 r. w podmiotach niepublicznych wpisywanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) od 10.12.2023 roku (czyli wniosek o wpis do KRS od tego dnia będzie także zawierał w sobie wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń);
  2. od 1.01.2024 roku w podmiotach niepublicznych składających wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31.12.2023 roku (czyli od tego dnia wniosek o wpis do CEIDG będzie zawierał wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń);
  3. najpóźniej do 10.03.2024 r. w podmiotach niepublicznych wpisanych do KRS przed 10.12.2023 roku;
  4. w okresie od 30.09.2025 roku do 30.09.2026 roku w podmiotach niepublicznych wpisanych do CEIDG do 31.01.2023 roku, jeśli zmienią coś w CEIDG od 30.09.2025 roku do 30.09.2026 roku;
  5. do 1.10.2026 roku w podmiotach niepublicznych wpisanych do CEIDG przed 31.12.2023 roku, jeśli nie zmieniły nic w CEIDG od 30 września 2025 roku do dnia 30.09.2026 roku.

W większości przypadków znaczenie będzie miał dzień, kiedy dokonano wpisu adresu do e-Doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych (BAE).

Od czego zacząć wdrażanie e-doręczeń w firmie? Jak założyć skrzynkę e-doręczeń?

 

 

 

  1. Ustalenie, w jakiej grupie podmiotów wskazanych w powyższym harmonogramie znajduje się dany podmiot.
  2. Złożenie wniosku online o utworzenie adresu do e-doręczeń na stronie www.biznes.gov.pl.
  3. Urząd sprawdzi wniosek pod kątem tego, czy jest kompletny i prawidłowy; może wezwać do uzupełnienia braków formalnych w ciągu 7 dni.
  4. Minister Cyfryzacji stworzy adres i skrzynkę do e-doręczeń, a podmiot otrzyma maila na podany w swoim wniosku adres mailowy (nie jest to adres do e-doręczeń) z instrukcją, jak aktywować adres do e-doręczeń.
  5. Aktywowanie skrzynki i adresu do e-doręczeń.
  6. Minister Cyfryzacji wpisze adres do e-doręczeń do bazy BAE, o czym podmiot zostanie powiadomiony mailowo na skrzynkę e-doręczeń.

Jeśli podmiot wnioskujący o adres do e-doręczeń jest przedsiębiorcą wpisanym do KRS, musi wyznaczyć także administratora skrzynki. Jeśli jest przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG, może zarządzać skrzynką sam lub wyznaczyć administratora.

WAŻNE:

Jeśli podmiot założy adres u prywatnego dostawcy, musi także złożyć wniosek o dodanie adresu do BAE.

Założenie i korzystanie ze skrzynki e-doręczeń jest bezpłatne.

Inne z tej kategorii

Wydatki na blog mogą być kosztem uzyskania przychodów

Wydatki na blog mogą być kosztem uzyskania przychodów

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku wydanym w dniu 11.12.2023 r. (sygn. III SA/Wa 2139/23), orzekł, że wydatki związane z prowadzeniem firmowego bloga mają związek z przychodami spółki i podlegają odliczeniu od przychodu. Dotyczy to zarówno kosztów...

Przesunięcie terminu wdrożenia obowiązkowego krajowego systemu e-faktur

Przesunięcie terminu wdrożenia obowiązkowego krajowego systemu e-faktur

Kiedy będzie znany nowy termin wdrożenia?  Minister Finansów w dniu 19.01.2024 r. poinformował, że system KSeF nie zostanie wdrożony w 2024 r. Jako przyczyny swojej decyzji Minister Finansów wskazał na błędy wykryte w działaniu KSeF. Przypomnijmy, że podatnicy VAT w...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close