Naczelny Sąd Administracyjny, w wydanym w dniu 1 lutego 2022 r. wyroku (sygn. akt I FSK 885/21), uznał za niezasadne wymierzenie spółce 20 proc. sankcji w VAT, w sytuacji gdy powodem błędnych rozliczeń jest absencja pracownika, który się nimi zajmował, oraz awaria programu księgowego, a spółka sama ujawniła błędy i złożyła korekty deklaracji. Nie można w tej sytuacji mówić o oszustwie czy nadużyciu.
Rozpatrywana przez NSA sprawa dotyczyła przypadku, gdy nieprawidłowości w rozliczeniu podatku od towarów i usług spowodowane były błędnym funkcjonowaniem oprogramowania finansowo-księgowego w spółce. W konsekwencji, spółce została wymierzona 20 proc. sankcja w VAT.
NSA wskazał, między innymi, że takie rozstrzygnięcie znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości UE z 15 kwietnia 2021 r. w sprawie polskiej spółki Grupy Warzywnej (C/935/19), w którym Trybunał uznał, że regulacje unijne nie zezwalają na stosowanie sankcji bez oceny sytuacji podatnika, zwłaszcza gdy błąd cechuje brak przesłanek wskazujących na oszustwo.
Inne z tej kategorii
KSeF dopiero od lutego 2026 r.
W komunikacie ogłoszonym w dniu 26.04.2024 r. na stronie Ministerstwa Finansów podano informację, że zapowiedziany w dniu 19.01.2024 r. przez Ministra Finansów audyt systemu do wystawiania e-faktur KSeF zakończył się i wykazał szereg nieprawidłowości.Szef KAS Marcin...
Rozporządzenie unijne w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych, czyli tzw. akt o usługach cyfrowych (DSA)
Czym jest DSA? Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 2022/2065 z dnia 19.10.2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych), nazywane także DSA (od Digital Services Act), weszło w życie w dniu...
Wydatki na blog mogą być kosztem uzyskania przychodów
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku wydanym w dniu 11.12.2023 r. (sygn. III SA/Wa 2139/23), orzekł, że wydatki związane z prowadzeniem firmowego bloga mają związek z przychodami spółki i podlegają odliczeniu od przychodu. Dotyczy to zarówno kosztów...