W ramach programu uszczelniania systemu podatkowego w Polsce i zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego, od dnia 01.01.2021 r. wdrożono obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej.
WAŻNE!
Zdaniem Ministerstwa Finansów, z uwagi na to, że ustawa nowelizująca nie przewiduje szczególnych regulacji przejściowych, podatnicy będą zobowiązani do sporządzenia i opublikowania informacji już za 2020 r., w terminie do dnia 31.12.2021 r.[1] Oznacza to, że podatnicy, aby nie narazić się na sankcje, powinni przygotować pierwszą informację już za 2020 r., a następnie opublikować ją do dnia 31.12.2021 r.
JAKIE PODMIOTY ZOSTAŁY OBJĘTE NOWYM OBOWIĄZKIEM
- podatkowe grupy kapitałowe (niezależnie od wysokości przychodów grupy),
- podatnicy, których przychody przekroczą 50 mln euro w roku podatkowym, którego dotyczyć ma publikowana informacja.
Obowiązek nie dotyczy podatników, którzy są stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ust. 1 Ordynacji podatkowej.
OBOWIĄZKI NAŁOŻONE NA PODATNIKÓW
Podatnicy objęci nowym obowiązkiem muszą:
- sporządzić informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy i ją zamieścić na swojej stronie internetowej[2], w terminiedo końca 12 miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego, którego ma dotyczyć informacja.
- przekazać naczelnikowi urzędu skarbowego informację o adresie strony internetowej.
CZYM JEST STRATEGIA PODATKOWA
Przepisy nie zawierają definicji pojęcia ,,strategia podatkowa”. Ustawodawca ograniczył się jedynie do wskazania informacji, które mają być upublicznione w ramach przekazywania informacji o realizowanej strategii podatkowej.
Pomocniczo, przygotowując strategię podatkową, warto skorzystać ze wskazówek zawartych przez Ministerstwo Finansów w dokumencie Wytyczne w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego (dalej: „Wytyczne”)[3].
Wytyczne nie są dokumentem obligatoryjnym, ale z pewnością mogą stanowić pomocną bazę do sporządzenia strategii podatkowej, aby uwzględniała ona podejście Ministerstwa Finansów i jego oczekiwania. Przy czym należy pamiętać, że zakres strategii podatkowej nie jest taki sam dla wszystkich podatników, bowiem powinien być on dopasowany do wielkości i struktury danego przedsiębiorstwa.
Jak czytamy w Wytycznych, strategia podatkowa to dokument opisujący:
- wizję i misję podatkową danego podatnika,
- cele podatkowe (długoterminowe), uwzględniając jednocześnie ich wpływ na realizację celów biznesowych podatnika,
- akceptowalny przez podatnika poziom ryzyka podatkowego oraz podejście do ograniczania ryzyka podatkowego,
- poziom zaangażowania organu zarządzającego w proces podejmowania decyzji z zakresu tzw. planowania podatkowego,
- przyjęte procedury w zakresie wypełniania obowiązków związanych z raportowaniem podatkowym,
- przyjęte procedury dotyczące sposobu kontroli terminowości i prawidłowości składania deklaracji podatkowych,
- przyjęte strategie płatności zobowiązań podatkowych,
- prezentację podejścia podmiotu do relacji biznesowych z podmiotami: z tzw. rajów podatkowych, z podmiotami powiązanymi.
W Wytycznych wskazuje się również, że:
- podatnik powinien systematycznie dokonywać oceny wpływu podejmowanych decyzji biznesowych na kwestie podatkowe oraz decyzji podatkowych na ich skutki dla podmiotu, w tym poprzez stosowanie benchmarkingu, tj. np. porównywanie swoich wyników w przedziałach czasowych.
- wdrażanie strategii podatkowej powinno odbywać się za pomocą odpowiednich procesów pozwalających na jego efektywne przeprowadzenie, w tym w zakresie edukacji, szkoleń i opracowania odpowiednich procedur dotyczących działań niezgodnych z przyjętą przez podatnika strategią podatkową.
Należy również pamiętać, że strategia podatkowa jest jedynie elementem wewnętrznego systemu realizacji obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, który powinien funkcjonować w każdej organizacji. Nie jest możliwe stworzenie strategii podatkowej i informacji o niej bez zinwentaryzowania już obowiązujących w firmie polityk, procedur i zasad postępowania dotyczących zgodności podatkowej (tzw. taxcompliance), a w przypadku ich braku – ich przygotowania i wdrożenia (system taxcompliance).
CZYM JEST INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ
Na chwilę obecną nie ma ustawowego wzoru takiej informacji. W przepisach (art. 27c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) znajduje się jedynie przykładowy katalog danych, które zawierać powinna informacja o realizowanej strategii podatkowej (z uwzględnieniem charakteru, rodzaju oraz rozmiaru prowadzonej działalności).
Informacja o realizowanej strategii podatkowej powinna w szczególności zawierać:
- informacje o stosowanych przez podatnika procesach i procedurachdotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów podatkowych i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
- informacje o dobrowolnych formach współpracy z organami KAS (np. umowa o współdziałanie),
- informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Polski, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych(MDR) z podziałem na podatki, których te informacje dotyczą,
- informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
- informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych,
- informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie: interpretacji podatkowych, wiążącej informacji stawkowej i wiążącej informacji akcyzowej,
- informacje dotyczące rozliczeń podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tj. w tzw. rajach podatkowych).
WAŻNE!
Z obowiązku informacyjnego są wyłączone informacje objęte tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego. W konsekwencji, takich danych w informacji o realizowanej strategii podatkowej nie należy ujmować.
PROCEDURA PRZYJĘCIA STRATEGII PODATKOWEJ I INFORMACJI O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ
Przepisy milczą na temat tego, czy – a jeżeli tak, to w jakiej formie – podatnik ma przyjąć ostateczną wersję samej strategii podatkowej i informacji o realizowanej strategii podatkowej w wersji, jaką zamierza opublikować na swojej stronie internetowej.
Z tego powodu rekomendujemy sprawdzenie, czy umowa spółki przewiduje w tym zakresie jakieś regulacje. Nawet jeżeli w umowie spółki nie będzie żadnych zapisów, należy uznać, biorąc pod uwagę przepisy Kodeksu spółek handlowych, że oba dokumenty powinny być przyjęte co najmniej w formie uchwały zarządu, a w niektórych przypadkach może być wymagana zgoda udzielona przez zgromadzenie wspólników/akcjonariuszy.
SANKCJE
Nieprzekazanie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o adresie strony internetowej, na której publikowana jest informacja, jest zagrożone karą finansową w wysokości do 250 000 zł, nakładaną przez naczelnika urzędu skarbowego w drodze wydania decyzji administracyjnej.
Artykuł dostępny w języku angielskim
Inne z tej kategorii
Zerwanie umowy za wspólną zgodą a VAT
W świetle orzecznictwa i poglądów organów podatkowych przyjmuje się, że w przypadku, gdy do zerwania umowy dochodzi za zgodą jej obu stron, nie można mówić o rekompensacie czy odszkodowaniu, lecz o świadczeniu wzajemnym.W przypadku dwustronnego zerwania umowy (np. na...
Jednostronne zerwanie umowy a VAT
Co do zasady, zarówno w orzecznictwie, jak i w poglądach doktryny stoi się na stanowisku, że opłaty naliczane w przypadku rozwiązania umowy z winy jednej, bez akceptacji drugiej strony umowy, w tym bez odpowiednich zapisów w umowie przewidujących uprawnienie do...
Jak prawidłowo zapisać adres siedziby spółki
Z pomocą przychodzi opublikowany przez Pocztę Polską S.A. Regulamin Świadczenia Usług Powszechnych według stanu na 2018 r., który w § 6 przewiduje, że: Dane określające nadawcę i adresata oraz ich adresy umieszczone na przesyłce powinny być zamieszczone w następującej...