![cropped-favicon-jasno-zielona.png](https://explico.com.pl/wp-content/uploads/2023/03/cropped-favicon-jasno-zielona.png)
Przepisy prawa nie regulują kwestii związanych z możliwością, formą i sposobem podziału odcinka zbiorowego obligacji.
Jednakże, jak wskazuje się w doktrynie, w przypadku dokumentu obligacji wydawanego w postaci odcinków zbiorowych:
odcinek zbiorowy jest dokumentem – papierem wartościowym – który reprezentuje większą liczbę jednostkowych obligacji. W praktyce jest on wykorzystywany, gdy jeden podmiot nabywa w obrocie pierwotnym (obejmuje) większą liczbę jednostkowych obligacji, których raczej nie zamierza szybko sprzedawać. Obrót takim papierem wartościowym jest wprawdzie możliwy, ale dotyczyć musi jednocześnie wszystkich praw ujawnionych w tym dokumencie. Sprzedaż tylko niektórych, poszczególnych jednostkowych obligacji ujawnionych w odcinku zbiorowym jest możliwa dopiero po wymianie tego odcinka zbiorowego na papiery wartościowe inkorporujące jednostkowe obligacje[1].
Jak wskazuje praktyka, odcinki zbiorowe obligacji mogą być w istocie przedmiotem podziału na składany emitentowi wniosek obligatariusza o podział odcinka zbiorowego obligacji i wydanie nowych odcinków zbiorowych. Emitent dokonuje wówczas unieważnienia odcinka zbiorowego, którego ma dotyczyć podział, i wydaje nowe odcinki zbiorowe zgodnie z wnioskiem obligatariusza, ze wskazaniem numerów poszczególnych obligacji inkorporowanych w danym odcinku zbiorowym. Należy przy tym wskazać, że sama procedura unieważnienia odcinka zbiorowego obligacji, jaki ma być przedmiotem podziału, również nie jest regulowana przepisami prawa. W szczególności, nie sposób w tym zakresie stosować procedury unieważniania dokumentów obligacji, uregulowanej w art. 10 ustawy z dnia 15.01.2015 r. o obligacjach (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 483; w brzmieniu znajdującym zastosowanie do obligacji wyemitowanych przed dniem 01.07.2019 r.). Przepis ten dotyczy bowiem wyłącznie unieważniania i wymiany dokumentów obligacji w przypadku, gdy ich treść stała się nieaktualna w wyniku zmiany warunków emisji (co nie miało miejsca w przedmiotowej sprawie). Jednakże, jak wskazuje się w doktrynie:
przepisy nie zawierają możliwości wymiany dokumentu obligacji w innych przypadkach. Powyższe nie wyłącza żądania obligatariusza do wydania aktualnego dokumentu w przypadku zmiany jego treści. W przypadku gdy dokument obligacji stał się nieaktualny i żądanie wydania dokumentu aktualnego złożył obligatariusz omówiony powyżej tryb powiadamiania nie będzie miał zastosowania. Należy się opowiedzieć w takim przypadku za możliwością wystawienia aktualnego dokumentu obligacji bez przeprowadzania procedury notyfikacyjnej i ogłaszania zamiaru unieważnienia obligacji[2].
[1] R. P. Woźniak, Ustawa o obligacjach. Komentarz, wyd. 1, 2015, Legalis; podobnie: M. Wierzbowski (red.), Ustawa o obligacjach. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2019, Legalis.
[2] R. P. Woźniak, Ustawa o obligacjach. Komentarz, wyd. 1, 2015, Legalis; podobnie: M. Wierzbowski (red.), Ustawa o obligacjach. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2019, Legalis.
Inne z tej kategorii
Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej: nowe stanowisko ZUS
W dniu 20.03.2024 r. na stronach internetowych ZUS opublikowane zostało zmienione stanowisko ZUS dotyczące sposobu ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku pracownikowi, który korzystał ze zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych.W świetle...
Konsultacja zamiaru wypowiedzenia umowy o pracę z zakładową organizacją związkową
Zgodnie z art. 38 § 1 k.p.: o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas określony lub umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony pracodawca zawiadamia na piśmie reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając przyczynę...
Ochrona sygnalistów – kolejny projekt
W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...