Proces legislacyjny związany z wejściem w życie rewolucyjnej ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych (dalej „PPK”) zbliża się do końca. Jeżeli nic nadzwyczajnego nie wydarzy się, należy zakładać, że ustawa zacznie obowiązywać od 1.01.2019 r.
Kto musi tworzyć PPK
Przypominamy, że katalog osób objętych PPK będzie obejmował nie tylko osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, ale również zleceniobiorców i osoby zatrudnione na umowach, do których stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, a także członków rad nadzorczych. Wszystkie podmioty zatrudniające ww. osoby będą zobowiązane tworzyć PPK.
Obowiązek zawierania umów o zarządzanie PPK będzie wprowadzany stopniowo. I tak:
- od dnia 1.07.2019 r. dla podmiotów, które zatrudniają co najmniej 250 osób;
- od 1 .01.2020 r. dla podmiotów zatrudniających co najmniej 50 osób;
- od 1.07.2020 r. dla podmiotów zatrudniających co najmniej 20 osób,
- od 1.01.2021 r. dla pozostałych podmiotów oraz osób zatrudnionych w jednostkach sektora finansów publicznych.
Przy czym, już teraz te firmy, które nie chcą tworzyć PPK i chcą wybrać PPE, muszą podjąć decyzję w tym zakresie. Wynika to z faktu, że ustawa przewiduje, iż nie stosuje się jej do podmiotu zatrudniającego, który w dniu wejścia w życie ustawy prowadzi pracowniczy program emerytalny (dalej: „PPE”) oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe w rozumieniu ustawy o pracowniczych programach emerytalnych do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia określonego przepisami, jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym.
Wysokość wpłat do PPK
Wpłata podstawowa dokonywana ze środków pracodawcy do PPK wyniesie 2% wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od uczestnika programu. Pracownik zapłaci z własnych środków 1,5% wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od podmiotu zatrudniającego.
Jak się przygotować
W konsekwencji już teraz, szczególnie firmy zatrudniające co najmniej 250 osób, muszą przygotować się na skutki zmian. Są nimi między innymi:
1. w sferze organizacyjnej:
- konieczność wynegocjowania i zawarcia z instytucją finansową umowy o zarządzanie PPK,
- rozmowach ze stroną pracowniczą / organizacją związkową,
- konieczność przydzielenia pracownikom kolejnych zadań dotyczących szeroko pojętej „obsługi” PPK,
2. w sferze finansowej
- zwiększenie wielkości planowanych wydatków związanych z kosztami pracowniczymi,
- sfinansowanie wpłat.
Gdzie szukać oszczędności
Już teraz rekomendujemy dokonanie sprawdzenia, czy Państwa organizacja może znaleźć oszczędności, które będą wykorzystane dla finansowania wpłat do PPK. Przykładowymi źródłami tych oszczędności są:
- składki. Analizie powinny być poddane wszystkie czynniki wpływające na jej wysokość. Szczególną uwagę należy zwrócić na raportowanie zdarzeń wypadkowych,
- wpłaty na PFRON. Należy bowiem pamiętać, że polski ustawodawca przewidział różne przypadki powodujące obniżenie wpłat na PFRON.
Artykuł dostępny w języku niemieckim
Artykuł dostępny w języku angielskim
Inne z tej kategorii
Ochrona sygnalistów – kolejny projekt
W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...
Rada Pracownicza nie zawsze może dzielić się wiedzą uzyskaną od pracodawcy
Informacje, które pracodawca przekazuje radzie pracowników, nierzadko stanowią cenny przedmiot obrotu rynkowego oraz dotyczą planowanych strategii czy innowacyjnych rozwiązań. Z tego względu – jako tajemnica przedsiębiorstwa – mają charakter poufny. Dlatego też...
Komisja socjalna a zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Pracodawcy, którzy zatrudniają powyżej 50 osób w przeliczeniu na pełne etaty, oraz zakłady budżetowe bez względu na liczbę pracowników są zobligowani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z którego środków wypłacane są świadczenia socjalne (art. 3...