Ochrona sygnalistów – kolejny projekt
Pułka & Partnerzy
20 marca 2024

W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.

W porównaniu do poprzednich projektów ustawy wprowadzono kilka bardzo istotnych zmian, a mianowicie:

  • termin „zgłaszający naruszenia prawa” został zastąpiony przez projektodawcę terminem „sygnalisty” – zmiana ta podyktowana jest, jak czytamy w uzasadnieniu, faktem obecności terminu „sygnalista” w społecznej percepcji problematyki zgłaszania naruszeń prawa;
  • rozszerzeniu uległ katalog przedmiotowy możliwych naruszeń o kwestie:
    • wolności i praw człowieka i obywatela,
    • korupcji,
    • handlu ludźmi,
    • dotyczące naruszeń z zakresu prawa pracy;
  • dopuszczono wprost zgłoszenia anonimowe;
  • ustalono wysokość minimalnego odszkodowania dla sygnalisty, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych. Będzie to kwota nie mniejsza niż dwunastokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku, czyli aktualnie ponad 80.000 złotych. Górny limit odszkodowania nie został określony, a ponadto sygnalista będzie mógł żądać – obok odszkodowania – zapłaty zadośćuczynienia;
  • doprecyzowano sposób obliczania stanu załogi determinującego obowiązek wdrożenia systemu zgłaszania nieprawidłowości. Obowiązek ustanowienia procedury zgłoszeń wewnętrznych dotyczy m.in. wszystkich podmiotów prawnych, na rzecz których, według stanu na 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, wykonuje lub świadczy pracę zarobkową co najmniej 50 osób;
  • rozszerzono możliwości dotyczące ochrony potencjalnych sygnalistów poprzez umożliwienie im skorzystania z nieodpłatnej pomocy i poradnictwa prawnego;
  • wydłużeniu uległo vacatio legis w stosunku do poprzednich wersji projektu.

Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów rozdziału 4 (dotyczącego zgłoszeń zewnętrznych), które zaczną obowiązywać po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Planując w organizacji stworzenie systemu ochrony sygnalistów dostosowanego do wymogów prawnych nowej ustawy, należy brać pod uwagę wymóg konsultowania procedury zgłoszeń wewnętrznych z zakładową organizacją związkową albo zakładowymi organizacjami związkowymi, lub jeżeli w Państwa organizacji nie działa zakładowa organizacja związkowa – z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym w Państwa organizacji. Dotychczasowi przedstawiciele pracowników mogą być stroną konsultacji w sprawie ustalania procedur wewnętrznych. W przypadku braku przedstawiciela pracowników u danego pracodawcy powstanie konieczność jego powołania. W celu usprawnienia przedmiotowych konsultacji w projekcie ustawy wprowadzono ściśle określony termin na ich przeprowadzenie, tj. będą mogły trwać nie krócej niż 5 dni i nie dłużej niż 10 dni od dnia przedstawienia przez podmiot prawny projektu procedury zgłoszeń wewnętrznych. Taka procedura wejdzie w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę, w sposób przyjęty w danym podmiocie prawnym.

Przypomnijmy jeszcze, że najistotniejsze obowiązki związane z wdrożeniem ochrony sygnalistów wynikające z projektu ustawy są następujące:

  1. obowiązek ustalenia wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Projekt w dalszym ciągu przewiduje możliwość skorzystania z pomocy podmiotów zewnętrznych przy przyjmowaniu zgłoszeń i podejmowaniu działań następczych oraz przekazywaniu informacji zwrotnej, jednak konieczne jest zawarcie umowy, która określi prawa i obowiązki związane z ochroną danych osobowych oraz rozwiązania techniczne i organizacyjne zapewniające zgodność z ustawą,
  2. określenie sposobów, czyli kanałów, przekazywania zgłoszeń przez sygnalistów,
  3. sporządzenie i udzielenie pisemnych upoważnień do przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych,
  4. utworzenie i prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych,
  5. zakaz podejmowania działań odwetowych, a także obowiązek przestrzegania środków ochrony sygnalisty.

Nasza Kancelaria pozostaje do Państwa dyspozycji we wszystkich działaniach mających na celu wdrożenie w Państwa organizacji systemu ochrony sygnalistów.

Artykuł dostępny w języku angielskim

Inne z tej kategorii

E-mail i SMS a oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę

E-mail i SMS a oświadczenie pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę

Zdaniem sądu Najwyższy wyrażonym w wyroku z dnia 11.04.2024 r. (sygn. II PSKP 86/22): E-mai Rozwiązanie stosunku pracy przez wysłanie oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę lub rozwiązaniu jej w trybie natychmiastowym – w postaci elektronicznej opatrzonej...

Kto odpowiada za puste faktury

Kto odpowiada za puste faktury

Odpowiedzialność za wystawienie pustych faktur ponosić będzie pracownik, ale tylko wtedy, gdy zostanie wykazane, że pracodawca działał w dobrej wierze i w tym zakresie dochował należytego nadzoru. W przeciwnym razie odpowiedzialność i obowiązek zapłaty VAT obciąża...

Dyrektor a układ zbiorowy pracy

Dyrektor a układ zbiorowy pracy

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zasadę wynikającą z art. 24126 § 2 ustawy z dnia 26.06.1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510 z późn. zm.; dalej: „KP”), zgodnie z którym: Układ zakładowy nie może określać warunków wynagradzania pracowników...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close