Obowiązkowe raportowanie umów o dzieło

04.01.2021Aktualności

Od dnia 1.01.2021 r. płatnicy składek ZUS oraz osoby fizyczne zlecające dzieło są zobowiązane informować ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostają w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje ona pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Oznacza to, że do zgłaszania zawieranych umów o dzieło są zobowiązane podmioty, które mają status płatnika składek, a więc opłacają składki za siebie lub za inne osoby zgłaszane do ubezpieczeń, a także osoby fizyczne, które zlecają wykonanie dzieła także w przypadku, gdy nie mają statusu płatnika. Zatem firmy, które nie zatrudniają żadnych pracowników, a tylko zawierają umowy o dzieło, są wyłączone z tego obowiązku.

Na zgłoszenie przewidziano 7 dni od dnia zawarcia tej umowy. Do zgłoszenia umowy o dzieło służy formularz zgłoszeniowy o symbolu RUD, który może być przesłany drogą elektroniczną za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

Z kolei Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji umów o dzieło.

Zmiana ta zostaje wprowadzona do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych poprzez dodanie jej do art. 36 ust. 17.

Archiwum:

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close