Obowiązkowe raportowanie niefinansowe w zakresie ESG
Pułka & Partnerzy
5 marca 2024

Polskie firmy czekają istotne zmiany w raportowaniu niefinansowym w zakresie ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance).

Przypomnijmy, że obowiązek niefinansowego raportowania dotyczy wpływu organizacji w czterech kluczowych obszarach: środowiska, społeczeństwa, praw człowieka oraz ładu korporacyjnego. Z dniem 05.01.2023 r. weszła bowiem w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14.12.2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (dalej: „Dyrektywa CSRD”), która zastąpiła wcześniej obowiązującą Dyrektywę NFRD. Generalnie rzecz ujmując, Dyrektywa CSRD wprowadza obowiązek bardziej szczegółowego – niż przewidzianego dotychczas przez Dyrektywę NFRD – raportowania zagadnień ESG (tj. danych w obszarze środowiskowym, społecznym oraz ładu korporacyjnego) przez wszystkie duże spółki i duże grupy kapitałowe (w tym duże spółki giełdowe), znacznie rozszerzając liczbę podmiotów zobowiązanych do raportowania. Szacuje się, że nowe obowiązki będą dotyczyć ponad czterech tysięcy polskich spółek.

Nowe wymogi dotyczące sprawozdawczości będą wprowadzane w Polsce stopniowo, w różnym terminie dla różnych grup przedsiębiorstw. Raporty według nowych zasad będą publikowane: po raz pierwszy w 2025 r. za rok obrotowy 2024 przez jednostki już raportujące (największe jednostki zainteresowania publicznego, takie jak np. jednostki notowane, banki i ubezpieczyciele, oraz jednostki zainteresowania publicznego, które są jednostkami dominującymi największych grup), następnie w 2026 r. za rok obrotowy 2025 przez pozostałe duże jednostki oraz pozostałe jednostki, które są jednostkami dominującymi dużych grup, a w 2027 r. za rok obrotowy 2026 przez giełdowe MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa), natomiast w 2029 r. za rok obrotowy 2028 przez określone jednostki zależne i oddziały, których jednostka dominująca podlega przepisom prawa państwa trzeciego.

Jedną z kluczowych zmian w raportowaniu jest wprowadzenie jednolitych Europejskich Standardów Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (European Sustainability Reporting Standards – ESRS), które uszczegółowiają dane podlegające ujawnianiu. Wszelkie informacje z zakresu ESG, podlegające raportowaniu, będą musiały być sporządzane zgodnie z wymogami ESRS. Komisja Europejska przyjęła pierwszy zestaw 12 uniwersalnych ESRS w dniu 31.07.2023 r. W dalszej kolejności, do dnia 30.06.2024 r. mają być wydane ESRS dla pozostałych grup jednostek:

  • uproszczone standardy dla notowanych MŚP,
  • standardy o ograniczonym zakresie stosowania dla jednostek z państw trzecich,
  • standardy sektorowe dla przedsiębiorstw (np. z sektora górnictwa).

Informacje na temat zrównoważonego rozwoju będą prezentowane obowiązkowo w odrębnej sekcji w ramach sprawozdania z działalności jednostki i będą podlegać obowiązkowej weryfikacji przez biegłych rewidentów.

Państwa Członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, mają 18 miesięcy na implementowanie Dyrektywy CSRD do swoich krajowych porządków prawnych, który to termin upłynie z dniem 06.07.2024 r. W Polsce nowelizacja dotyczyć będzie przede wszystkim ustawy o rachunkowości i ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Jak poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w trakcie swojego webinarium z dnia 27.11.2023 r. na temat nowych zasad raportowania zgodnie z wymogami Dyrektywy CSRD, prace nad ww. nowelizacją są aktualnie w toku, jednak jak dotąd nie zostały opublikowane żadne projekty stosownych ustaw.

Na chwilę obecną nie wiadomo zatem, w jaki sposób Dyrektywa CSRD zostanie implementowana do polskiego porządku prawnego, jakie zmiany zaproponuje w tym zakresie polski ustawodawca oraz czy zostaną wprowadzone ewentualne odstępstwa od rozwiązań przewidzianych w Dyrektywie CSRD.

Artykuł dostępny w języku angielskim

Inne z tej kategorii

Ochrona sygnalistów – kolejny projekt

Ochrona sygnalistów – kolejny projekt

W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close