Obowiązujące przepisy nie dają jednoznacznej odpowiedzi, czy Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa (WPA) powinna być uzgadniana ze związkami zawodowymi działającymi w zakładzie pracy. Ponieważ przyjmuje się, że może być ona wprowadzona bądź jako część regulaminu pracy, bądź jako odrębny akt prawny o charakterze wewnątrzzakładowym, sugeruje to, że zagadnienia regulowane w ramach polityki antymobbingowej należy traktować jako materię regulaminu pracy. Nie jest to wszakże jednoznaczne.
Przepisy prawa pracy określają, jakie zagadnienia powinny być uregulowane w regulaminie pracy. W art. 1041 Kodeksu pracy zostały wymienione jedynie przykładowe kwestie, mające być przedmiotem regulacji regulaminowej. Zgodnie natomiast z art. 104 Kodeksu pracy regulamin pracy ustala „organizację i porządek w procesie pracy” oraz „związane z tym prawa i obowiązki pracodawców i pracowników”. Sformułowanie to jest interpretowane bardzo szeroko, a regulamin pracy jest traktowany jako akt prawny, regulujący w sposób kompleksowy i możliwie pełny wszystkie sprawy związane z zapewnieniem prawidłowego przebiegu procesu pracy i porządku w zakładzie. Dlatego można bronić poglądu, że pewne postanowienia polityki antymobbingowej mogą zostać uznane za materię regulaminu pracy. Dotyczy to w szczególności postanowień, które odnoszą się wprost do obowiązków pracodawcy i pracowników związanych z przeciwdziałaniem mobbingowi, dyskryminacji i nierównemu traktowaniu. W tym przypadku trudno byłoby bronić poglądu, że nie dotyczą one porządku i organizacji w procesie pracy. Można natomiast próbować bronić stanowiska, że do materii regulaminu pracy nie należą postanowienia ściśle proceduralne, związane z powoływaniem Komisji Antymobbingowej, która ograniczałaby się wyłącznie do postanowień o charakterze proceduralnym.
W zakresie, w jakim konieczne będzie dokonanie uzgodnienia procedury antymobbingowej ze związkami zawodowymi, obowiązują zasady analogiczne, jak w przypadku regulaminu pracy.
Reasumując, rekomendujemy – w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości lub zarzutów, że WPA wprowadzona w spółce, w której działa związek zawodowy, nie jest wiążąca – aby dokonać uzgodnień WPA ze związkami zawodowymi, które działają w danej spółce. W zakresie, w jakim konieczne będzie dokonanie uzgodnienia procedury antymobbingowej ze związkami zawodowymi, obowiązują zasady analogiczne, jak w przypadku regulaminu pracy.
Inne z tej kategorii
Zwolnienie od pracy z powodu siły wyższej: nowe stanowisko ZUS
W dniu 20.03.2024 r. na stronach internetowych ZUS opublikowane zostało zmienione stanowisko ZUS dotyczące sposobu ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku pracownikowi, który korzystał ze zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej w pilnych sprawach rodzinnych.W świetle...
Konsultacja zamiaru wypowiedzenia umowy o pracę z zakładową organizacją związkową
Zgodnie z art. 38 § 1 k.p.: o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas określony lub umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony pracodawca zawiadamia na piśmie reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając przyczynę...
Ochrona sygnalistów – kolejny projekt
W dniu 06.03.2024 r. pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt ustawy mającej za zadanie wdrożyć unijną dyrektywę o ochronie sygnalistów, czyli Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23.10.2019 r. w sprawie ochrony...